16/02/2024 0 Opmerkingen
Analyseren kun je leren
Op de meeste basisscholen is de halfjaarlijkse toets-periode weer aangebroken. De resultaten van de M-toetsen zorgen voor een berg nieuwe informatie over de ontwikkeling van je leerlingen en de effectiviteit van het onderwijs dat je in de afgelopen periode gegeven hebt.
Samen met de methodetoetsen en de informatie die je uit observaties en gesprekken haalde (de zgn. kindkenmerken of de belemmerende en stimulerende factoren aangevuld met de onderwijsbehoeften) heb je waardevolle aanknopingspunten in handen voor een effectieve onderwijsaanpak in de komende periode. Maar tussen het verzamelen van informatie en het vaststellen van de juiste aanpak, is nog een belangrijke stap te zetten. Een stap die soms overgeslagen wordt. Maar het is dan, om met de woorden van Rick Pastoor in ‘Grip’ te spreken, “alsof je een showroom binnenstapt en de eerste de beste auto koopt omdat hij sowieso beter is dan je huidige model.” Door eerst de verzamelde informatie te analyseren, is meer diepgang mogelijk en ben je veel beter in staat om tot een onderwijsaanpak te komen die daadwerkelijk impact heeft. Hoe? Door deze 5 valkuilen te vermijden.
Bron: https://leeruniek.nl/2024/01/19/analyseren-kun-je-leren/
Opmerkingen
Schrijf een reactie