"Als u wilt dat uw dromen uitkomen, ga dan niet slapen."

Welkom bij Hart voor Scholen, het bruisende platform dat de kern vormt van een bloeiende gemeenschap van basisscholen in heel Nederland.

 

Bij Hart voor Scholen zijn we toegewijd aan het versterken van de samenwerking tussen basisscholen in heel Nederland. Wij geloven in het delen van kennis en ervaringen om zo de talenten van leerlingen, onderwijsassistenten, leerkrachten en directeuren optimaal te benutten. Ons doel is om samen met iedereen die actief is in het onderwijsveld een krachtige impuls te geven aan de kwaliteit van het basisonderwijs.

Lees meer

Honderd duizend

 Vragen/ideeën

Aanbevelingen

Alles is mogelijk

Realistisch

Nuchter

Top

Voor goud gaan

Sluit jouw school aan bij Hart voor Scholen en maximaliseer potentieel door samenwerking!

Wij geloven dat elke school, ongeacht grootte of locatie, toegang moet hebben tot middelen en kansen die hen helpen te groeien en te bloeien. Daarom hebben we het aanmeldingsproces zo eenvoudig en betaalbaar mogelijk gemaakt. Voor slechts € 10 per jaar kan uw basisschool deel uitmaken van een gemeenschap die onderwijs vooropstelt.

Meld je aan
Ons doel 6.500 4.500 basisscholen gingen je voor

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Rapport De Staat van het Onderwijs 2024

Zojuist is De Staat van het Onderwijs 2024 gepresenteerd door Ria Westendorp, waarnemend inspecteur-generaal van het Onderwijs. Ze overhandigde het eerste exemplaar van het rapport aan minister Paul van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

 

U kunt vanaf nu De Staat van het Onderwijs 2024 downloaden vanaf de website van de Inspectie van het Onderwijs. Daar vindt u ook het digitale magazine waarin de feiten en cijfers uit De Staat van het Onderwijs zijn gekoppeld aan verhalen uit de onderwijspraktijk.

 

Heeft u de opening van het congres gemist? Kijk dan hier de opname van de plenaire opening terug.

Download het rapport

Nieuwste berichten

  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    Redactiesommen: voor rekenen heb je steeds meer taal nodig

    Lukt het jouw leerlingen prima om een rekensom zoals 6 x 7 op te lossen? Maar raken ze al snel in de war als Pleun zes netten met elk zeven mandarijnen koopt en het de vraag is of ze genoeg heeft om uit te delen aan 30 leerlingen? Hoe komt het dat dat blijkbaar zo moeilijk is? En vooral: hoe zorg je dat het makkelijker wordt?

    Lees meer
  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    Gedichten in de klas

    Iedereen, jong en oud, kan gedichten lezen, gedichten verzinnen of gedichten delen met anderen. En wanneer je samen met je leerlingen gedichten leest, zul je merken dat zij al heel snel begrijpen dat een gedicht andere kenmerken heeft dan de meeste andere soorten teksten, zoals rijm en de opmaak. Kinderen die vervolgens zelf een gedicht gaan schrijven, hebben al heel snel door hoe zij hun tekst er als een gedicht moeten laten uitzien.

    Lees meer
  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    Het belang van effectieve spelbegeleiding bij kleuters

    Jonge kinderen kunnen vaak nog niet goed hun aandacht houden bij ingeplande speel-leeractiviteiten. Daarom is het van belang om juist tijdens het (vrije) spel van kinderen kansen te pakken door zelf mee te spelen. Op die manier kan je inspelen op hun ontwikkeling, werken aan zelfsturing en doelbewust kinderen uitdagen en prikkelen om zo het spel op een hoger plan tillen. 

    Lees meer
  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    Eigenaarschap vraagt ander leiderschap in de school

    Bij Sarkon geven en nemen ze ruimte

    Lees meer
  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    Plezier in lezen? Laat het zien!

    Het is Boekenweek: het mooiste en grootste jaarlijkse boekenfeest van Nederland. Bedoeld om de liefde voor het boek te vieren! Maar hoe zit dat bij jou? Kom jij in de drukte van het lesgeven, het voorbereiden van je lessen en het ondersteunen van je leerlingen nog aan lezen toe?

    Lees meer
  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    Uitgaan van het competente kind

    Achter ieder kind dat in zichzelf gelooft, staat een volwassene die eerst geloofde.

    Lees meer
  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    'Ik wil spelen!' kennis als basis, werken vanuit een beredeneerd aanbod

    IK WIL SPELEN! (IWS!) is een werkwijze voor de ontwikkelingsstimulering voor het jonge kind. IWS! stimuleert de brede ontwikkeling van het kind waarbij welbevinden en betrokkenheid centraal staan. 

    Lees meer
  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    Slim bewegen; Spelend leer ik mezelf bewegen

    Het is tijd voor opvang en ontwikkelingsstimulering die echt bij het jonge kind past. HetKan! ontwikkelde daarvoor het programma: SLIM Bewegen; ontwikkelingsstimulering vanuit het spel van kinderen. 

    Lees meer
  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    'Ik wil spelen!' en de interactievaardigheden

    Het werk van een pedagogisch medewerker vraagt om de inzet van verschillende vaardigheden. Binnen de kinderopvang werken we met de volgende zes interactievaardigheden:

    sensitieve responsiviteit - respect voor autonomie - structureren & grenzen stellen -
    praten & uitleggen - ontwikkelingsstimulering - begeleiden van interacties

    Lees meer
  • 08/04/2024 0 Opmerkingen
    Samen bouwen aan een kindcentrum, hetkan!

    De afgelopen jaren is de vraag naar ondersteuning bij het vormen van een kindcentrum 0-13 jaar enorm toegenomen.  

     

    Lees meer
  • 16/02/2024 0 Opmerkingen
    De 5 grootste misverstanden over de doorstroomtoets

    In deze eerste van 3 weken waarin groep 8-leerlingen de doorstroomtoets kunnen maken, staan we even stil bij de toets die in de Volkskrant “het eerste echte examen van hun leven” werd genoemd. Eerder deden we dat ook al, toen we de doorstroomtoets met zijn voorganger, de eindtoets, vergeleken. Maar nu de toets in gebruik is genomen, blijken er toch nog een paar hardnekkige misverstanden rond te zingen.

    Lees meer
  • 16/02/2024 0 Opmerkingen
    Analyseren kun je leren

    Op de meeste basisscholen is de halfjaarlijkse toets-periode weer aangebroken. De resultaten van de M-toetsen zorgen voor een berg nieuwe informatie over de ontwikkeling van je leerlingen en de effectiviteit van het onderwijs dat je in de afgelopen periode gegeven hebt.

    Lees meer
  • 16/02/2024 0 Opmerkingen
    De Zilveren Weken: Blik terug en kijk vooruit

    Het onderhouden van je groep is een continu proces, dat weet jij als geen ander, maar na een pauze als de kerstvakantie is extra onderhoud nodig.

    Lees meer
  • 16/02/2024 0 Opmerkingen
    Een nieuw leerlingvolgsysteem. En nu?

    Aan het einde van de maand valt het doek definitief voor de 3.0-toetsen uit het Citoleerlingvolgsysteem. De toetsen zijn dan niet meer te gebruiken. De toets-aanbieder zegt dat er met Leerling in beeld een volwaardige opvolger klaar staat, maar er zijn inmiddels meer toets-aanbieders op de markt die hetzelfde zeggen.

    Lees meer
  • 16/02/2024 0 Opmerkingen
    Zo ben je goed voorbereid op de M-toetsen

    In het basisonderwijs wordt de decembermaand ook wel de minst opbrengstgerichte maand van het schooljaar genoemd. Eerst zorgen Sinterklaas en zijn Pieten voor de nodige onrust, zeker in de onderbouw, en zodra de goedheiligman zijn hielen gelicht heeft, duurt het niet lang meer of de kerstversiering komt tevoorschijn en de kerstboom wordt opgetuigd.

    Lees meer